handdator

Visa fullständig version : Störtbågar

Hårtork
2003-08-17, 18:41
Hej!
Jag köpte en 91a för en månad sedsn. Den har ingen störtbåge. Jag undrar om en sådan båge gör nytta om man slår runt. De verkar rätt låga så att huvudet kommer högt uppe. De kanske gör mer skada än nytta?
Tacksam för synpunkter

Niklas Falk
2003-08-17, 22:49
Oavsett om man spräcker skallen på dem så borde de hjälpa ryggraden att ta upp krafterna vid en rullning. Vid en påkörning bakifrån (gissningsvis vanligare än rullning) så gäller det att ha stoppning på bågen (Om du inte är kort i kroppen).
Bethania Garage motiveringsbilder (http://www.bethania-garage.com/why.htm)
Personligen hoppas jag slippa rulla med Miatan (jag har skrotat en Saab med en singelrullning) men kommer det en lösning som inte är i vägen för mitt huvud så kanske jag krånglar dit en.
Undrar vad det skulle kosta att få en kustomsvetsad hos en burtillverkare (Guss el. dyl). Under 5kkr så är det inte så dyrt.

Niklas Falk
2003-08-17, 23:11
Hittade precis denna:
HardDog Duce? (http://www.moss-shop.co.uk/asps/ShowDetails.asp?id=1968) hos moss-shop.co.uk för €481.80 plus moms . Bethania tar $325 utan frakt och moms.
Moss grejer kan man köpa i Sverige utan frakt (Bakom kungl tennishallen om jag minns rätt)...

Wankelsport
2003-08-18, 07:30
Köp en båge!!!!
Jag jobbar på bilsäkerhetsavdelningen på Volvo i Gbg och har sett ett och annat. Skaffa båge!!!
Dessutom styvas karossen upp vilket alltid är en fördel.

Undvik dock "stylebars" och annat elände! Kontakta t ex Guss i Sthlm eller Rolfstorps Svets och Smide utanför Varberg så bygger de en riktig båge åt dig! Priset är rimligen ungefär som Moss-bågen (eller kanske billigare) och som bonus så är den godkänd för tävlande i t ex Roadsport.

Vidstige
2003-08-18, 20:19
Jag har monterat en hard dog extreme single. Känns tryggare. Dessutom styvar den upp karossen. Även på en -01:a.

/Vidstige

http://www.cardomain.com/member_pages/view_page.pl?page_id=218018&page=10

Johan Eriksson
2003-08-18, 23:53
Båge är naturligtvis bra på många sätt. Jag vill bara flagga för att OM man är lång så bör man provsitta en bil MED båge först. Jag är själv 184 och provsatt Mikael Kallermans förra bil. Han hade en vanlig Hard Dog-båge men den satt alltså så till att en person med min kroppslängd troligtvis hade krossat bakhuvudet vid påkörning bakifrån och då hade han ändå sportstolar, så att jag satt lägre än normalt. Och påkörning bakifrån (eller för den delen vanlig frontalkrock, man kastas ju sekundärt bakåt även i en sådan kollision) torde vara vanligare än en rullning, särskilt i en Miata som torde vara mindre rullningsbenägen än de flesta andra bilar.

Wankelsport
2003-08-19, 08:46
Johans synpunkter är absolut mycket viktiga att ta till sig. Slår man huvudet i bågen så riskerar man naturligtvis mycket allvarliga skador.
Problemet är att få upp bågen tillräckligt högt och samtidigt långt bort från huvudet utan att den kommer i vägen för suffletten/hardtop:en. Man vill ju inte försämra bruksegenskaperna!
Utan tvekan är frontal, sida och bakkrockar extremt mycket vanligare än rundslagningar. Samtidigt körs många Miator en del på bana vilket ökar risken att en sladd övergår i rundslagning då man halkar av banan.

Nåväl, just "passningen" mot dig själv och din bil är en av anledningarna till att låta t ex Rolfstorp eller Guss att göra bågen. När jag satte i båge i min RX-7:a (visserligen ingen cab men ändå) kunde vi diskutera var och hur bågen skulle sitta och kolla att den kom på lämpligt avstånd från stolen.

Lycka till!