handdator

Visa fullständig version : Kinnekulle 2003 Eftersnack

Niklas Falk
2003-08-24, 20:04
Jaså, hann jag först hem trots att Jag och Dennis tog några Ducativägar (Lidköping-Trollhättan-Kungälv var inte så tokig.

Detta var fösta gången på kullen för mig och det tog ända tills sista passet innan baksidan blev möjlig att få grepp om (jag lyckades naturligtvis aldrig ordentligt).
En sak är nu klar för mig, jag behöver varken andra däck eller annan chassisättning förrän jag tröttnat på den jag har. Så länge jag orkar mindre än Miatan så är det lika bra att slita på orginal och lära sig köra istället.

Läxa nr två: Ska man filma sina bravader är det bra om BÅDE tapen och batteriet klarar av stinten. Tapen tog slut i början på en av de tidiga körningarna och vid min sista körning så tog batteriet slut innan jag lämnat depån. :( . Naturligvis var detta den gång som jag tycker att jag fick till det bäst.
Extern mic hade inte heller varit fel om man tänker höra nånting annat än vindbrus.

Läxa nr tre: Om man har en Bigpac med vatten i kylväskan (fryst :wink: ) så klarar man sig en hel dag (Mina grillkorvar har ingen aning om att de stått i solen hela dagen) :) .

Joakim Winkler
2003-08-24, 20:34
Jag kan bara instämma med det som är läxa nr 1, trots att min bil är 12 år äldre. Själv hade jag nog mest problem med TV-kurvan samt den högern som kommer direkt efter. Resten kändes som att jag iaf klarade att få en hyfsad linje genom.

Niklas Falk
2003-08-24, 21:22
Jag har precis analyserat det som fastnade på Video. Fria varv under en stint varierade "inte mer än" tre sekunder så det tar sig.
Det snabbaste varvet fick jag efter att släppt förbi en silverM1 på rakan, kan bero på att jag slapp bromsa innan bron.
Jag kan rakryggat säga att jag höll INTE "fullt under bron". Konstant rattutslag & gaspådrag kan man kalla det istället.

Det fanns många som körde snabbare än mig med svagare bilar så det går att fila på mycket. Högern efter TV-kurvan/krönet kom jag rätt till två gånger, bägge med långsamare bilar framför (ibland lönar det sig inte att stressa).

Det är låååångt till Maj (eller när nu nästa körning blir) :cry: .
Jag missar Sturp den 6:e September (tror jag....)

Joakim Winkler
2003-08-24, 21:52
Vilka är det som har banträff på Sturup den 6:e?

Niklas Falk
2003-08-24, 21:57
Det står i kalendern på denna site:
Banträff Sturup Raceway (http://www.miata.se/index.php?option=com_calendar&show=detail&agid=41&year=2003&month=09&day=6)
Peter Johansson

Joakim Winkler
2003-08-24, 22:04
Där ser man, det hade jag missat. Vilken trevlig överraskning! :D

Dennis Kullman
2003-08-24, 22:11
Vi var hemma i Halmstad kl 21.40 - rätt OK.
Jag har lagt upp några få bilder i ett album nu.

Det blev sammanlagt 90 mil för mig idag - det känns i baken :cry:

18 :shock: av de milen körde jag runt banan :D - har inte kollat än hur många varv det blir...

Jag är nöjd med dagen - det var ju även min första dag på "Kullen".
Jag körde faktiskt fullt under bron; med min bil är det ca 145 km/h - kändes stabilt; de två sista kurvorna innan målrakan kan jag bli bättre på...

Men... Knutan förblir favorit - där känns miatan starkare i o m att man kan dra lite på 2:an här och var.

/Dennis K

Ringo
2003-08-24, 22:44
Brassa på med bilder och filmer :)

Sedan undrar jag över banträffen i Sturup. Får man komma även om man inte äger en Miata?

MD
2003-08-24, 22:50
Jag passade på o klocka några miator när jag kollade,
jag fick 1,11,50-1,11,60 på 2 miator dels den röda n1:an med svarta stripes o 15" svarta fälgar o dels på den en vinröd n2:a med 17"?
(fanns 2) den jag mätte på var den mest sänkta av dessa 2, mättte även på en silvrig miata med fyrkantiga pos.ljus långt ute på sidorna lång ner i fronten, den klockade jag på 1,14,??

Klockade dessa tider då det inte låg några bilar framaför o motade utan förarna kunde ge "allt".

Niklas Falk
2003-08-24, 22:58
Jag la precis upp ett litet album med Bilder från Banvakt C (http://www.miata.se/album/thumbnails.php?album=80).

Mina tider var lite långsammare än så. Det kan vara skoj med tider för eget bruk men det är ingen ide att hetsa varandra på forumet.
Vi kör ju helt utan tidtagning om försäkringsbolaget frågar....

Dan Persson
2003-08-25, 08:44
Skulle vilja passa på att tacka för ett väl utfört arrangemang utan större incidenter. Det jag tycker är bäst med dessa banträffar är att man lär sig bilen, dess beteende och dess gränser för att inte glömma sina egna begränsningar.
Vi ses på Sturup eller?!

Johan Eriksson
2003-08-25, 08:48
Tack alla!

Tack alla ni som kom och tack för att ni såg till att inga incidenter hände. Tack till er som ställde upp som flaggvakter och depåutsläppare. Och tack till vädergudarna för att ni gjorde dagen till ännu en finfin Miatadag. :)

Ja, och tack Niklas, för att du lyckades fånga undertecknad på bild, och DESSUTOM när jag låg framför Dan P. Hi-hi! :-)

Andreas K
2003-08-25, 14:08
Innan jag klantade mig och snurrade av efter bron :oops: hade jag 3 varv utan kö (tyvärr blev det inte mer tid att kom in i körningen :( ) och då körde jag på 1:12:50-1:12:70 (ganska jämnt, va? :wink: ). Det var ca 3 sekunder bättre än förra året (då var bilen orginal, nu har jag nya fjädrar, FM, och dämpare, Koni).
Resultatet av besöket i sanden är att bilen sprutade ifrån sig sand och grus hela vägen hem samt en ny hjulinställning (för säkerhets skull). Det gör i och för sig inte så mycket eftersom jag inte var så nöjd med den Mazda i Västerås gjorde sist (fick inte alls de vinklar jag ville ha på framvagnen).

/Andreas K (röd 91:a)

PS. Om du som var flaggvakt A, när jag körde av, har kvar kortet du tog får du gärna skicka det till mig på: andreas.karlsson@se.transport.bombardier.com
Det kan vara bra att ha så jag kommer ihåg läxan jag lärde mig tills nästa säsong.

Dennis Kullman
2003-08-25, 15:25
Det kan vara skoj med tider för eget bruk men det är ingen ide att hetsa varandra på forumet.
Vi kör ju helt utan tidtagning om försäkringsbolaget frågar....

Håller med; jag kan bara konstatera att förmiddagen för min del präglades av (min vana INTE trogen...) respekt för en för mig ny bana - och att det gick betydligt fortare på eftermiddagen.
Tider tog man givetvis inga :wink:

Tack till de som var vänliga nog att släppa förbi de som ville köra lite snabbare - det fungerade bättre på eftermiddagen än på förmiddagen, tycker jag. I o m att våra bilar är så jämnstarka så räcker det ju inte att bara gå åt sidan - vi åker ju alla lika fort på rakan - man får lätta en aning på gasen också...

En toppendag tycker jag!
Med lite tur blir det någon bankörning till innan vintern, kanske Gotland Ring med KAK? Någon som är sugen?

/Dennis K

TonyCrystal
2003-08-25, 19:12
Tack för en trevlig och lärorik dag.
Ja ska önska mej en uppsättning nya däck av tomten..
Ser fram emot fler liknande evenemang.
E också väldigt imponerad av vad Ulf(FD ordis) och David med bagageräcket presterade på banan, snabba killar det där...
Hoppas på Gotland i maj, jobba på det Johan så ses vi igen..
mvh Tony Sundbyberg

PeO Jönsson
2003-08-26, 08:02
Jag passade på o klocka några miator när jag kollade,
jag fick 1,11,50-1,11,60 på 2 miator dels den röda n1:an med svarta stripes o 15" svarta fälgar o dels på den en vinröd n2:a med 17"?
(fanns 2) den jag mätte på var den mest sänkta av dessa 2, mättte även på en silvrig miata med fyrkantiga pos.ljus långt ute på sidorna lång ner i fronten, den klockade jag på 1,14,??

Klockade dessa tider då det inte låg några bilar framaför o motade utan förarna kunde ge "allt".

Den sänkta vinröda M2 modellen kördes - fort - av Ulf M. Den andra kördes - BETYDLIGT långsammare - av mig. Min bil är inte sänkt och rullar på originalhjul.
Men jag är rätt nöjd med min dag ändå. Det gick i alla fall ordentligt mycket fortare än förra året (särskilt i kurvorna). :)
Nästa år (på Kinnekulle igen kanske) ska det förhoppningsvis gå ytterligare lite fortare - eller i vart fall mindre långsamt.... :wink:

Den silverfärgade kördes av Dan P från Skåne (tror jag).

Mvh
PeO

Joakim Winkler
2003-08-27, 13:29
Själv körde jag enbart lugn halvtimme av främst två orsaker. Dels har jag aldrig kört på bana innan och sen ska jag nog byta till ett annat försäkringsbolag innan jag kör mer avancerat. (Har Trygg-Hansa nu och har hört att de inte är så pigga på att betala ut om det händer något på bana)

Men det tempot som var under lugn halvtimme räckte ändå till för mig för att jag skulle kunna känna på banan och börja leta rätt spårval etc. För jag tycker inte att det gick speciellt långsamt, framförallt om man jämför med det tempot jag såg på BMW CS träff på Knutstorp förra året. Under den lugna körningen där fick de dela upp alla i tre grupper som körde 5 varv åt gången. Längst fram körde det bilar som visade rätt spår, vilket iofs var bra, men de stannade även upp fältet ibland så det blev ordentliga köer på sina ställen. Bilarna stod till och med still ibland. Så det blev istället ett jättehopp för de som kört där och sen ville pröva på lite mer avancerad körning, då det gick betydligt fortare. Men det kanske inte går att göra på något annat sätt när det är så många bilar. Hur var det under 10-års-jubiléet? Det var väl fler bilar med då antar jag.

Dennis Kullman
2003-08-27, 15:04
Hur var det under 10-års-jubiléet? Det var väl fler bilar med då antar jag.

Ja, det var det. Hur det funkade på de lugnare passen vet jag inte, men de andra funkade perfekt, tyckte jag i a f.

Särskilt kul var det att köra samtidigt med Tom som hade R-däck; då kunde jag tydligt se skillnaden mot mina gatdäck; de första varven i varje pass körde vi ganska jämnt, när mina Toyo Proxes sedan blev för sliriga blev det allt svårare att hänga med :cry:

/Dennis K

Niklas Falk
2003-08-27, 16:11
Oavsett pass under årsmötet så hölls det koll på antalet bilar på banan. Om man inte fyller banan med bilar så blir det inga köer.

Det var bara det första lugna passet på Kinnekulle som det var lite trångt (alla måste ju ut på första passet :D ), sen flöt det mycket bra. Det var som vanligt lite ödligt under de sista passen, men då finns det gott om tid att ostört prova olika spårval.

hdzon
2003-08-27, 19:11
Själv körde jag enbart lugn halvtimme av främst två orsaker. Dels har jag aldrig kört på bana innan och sen ska jag nog byta till ett annat försäkringsbolag innan jag kör mer avancerat. (Har Trygg-Hansa nu och har hört att de inte är så pigga på att betala ut om det händer något på bana)

Jag har precis bytt till Trygg-Hansa och ett av mina krav vid bytet var att försäkringen skulle gälla för "avancerade körövningar". Enligt försäkringsagenten så gäller försäkringen vid sådana övningar. Vart har du fått uppgiften om försäkringen inte skulle gälla?

/Hans D

Börje Engwall
2003-08-27, 22:07
Hej alla trevliga Miatister...

Håller med Niklas, det är fortfarande jag som bangar, och inte bilens kapacitet. Tror jag börjar bli lite blödig med åren... Körde mkt vildare när jag var yngre.
Men faktum kvarstår, fn vad kul det är, och vilken god stämmning vi har.
Hoppas jag flyttade på mig ordentligt för er mer körskickliga.
Lyckades hitta ett perfekt spår i TV-kurvan efter en diskussion med en fd raceåkare från Göteborg i silvrig Mk2 Sport. Tack, och ursäkta att jag missade ditt namn.
Det här var andra gången för mig på Kullen, så nu börjar det kännas OK med spårvalet, nu skall bara "gubben" lära sig gasa också...
Jag körde mina Koni på samma inställning som på gatan, funkade perfekt.
Höjde däcktrycket till 2,0 på mina 205/40-17
Jag har öppen diff iom att bilen är Tysklandsimport. Snurrade på Björkvik förra året ett par gånger då jag testade gränserna, och hade väl det i bakhuvudet på Kullen. Vet ej om viskodiffen på Mk1:orna gör ngn större skillnad? Erfarenhet någon?
Nu har jag ett nytt kul problem, det är något löst i katalysatorn. Lät skumt när vi startade från Kullen. Låter som en lös skyddsplåt, men var under bilen ikväll och knackade, och skramlet kommer inifrån katten. Låter dyrt eller?
Tack för en mkt trevlig helg, och Tony, jag skulle haft glasögon på mig när jag fotade, såg fn inget i din sökare...
Hälsn. Börje med låååga blå ( med vit rundell dagen till ära)

Joakim Winkler
2003-08-27, 22:16
Vart har du fått uppgiften om försäkringen inte skulle gälla?

Enbart baserat på inlägg jag läst på www.rejsa.nu. Men med din information så kanske jag slipper att byta, vilket ju vore väldigt bra.

Dennis Kullman
2003-08-27, 22:37
Jag har öppen diff iom att bilen är Tysklandsimport. Snurrade på Björkvik förra året ett par gånger då jag testade gränserna, och hade väl det i bakhuvudet på Kullen. Vet ej om viskodiffen på Mk1:orna gör ngn större skillnad? Erfarenhet någon?

Hej Börje! Jag har också öppen diff, men märkte inget av det i söndags; jag har inte kört någon annan miata så jag kan inte jämföra.

Nu har jag ett nytt kul problem, det är något löst i katalysatorn. Lät skumt när vi startade från Kullen. Låter som en lös skyddsplåt, men var under bilen ikväll och knackade, och skramlet kommer inifrån katten. Låter dyrt eller?

Nja... kolla HC; om värdet är för högt är det väl bara att byta kat; annars (om du står ut med ljudet) kan du väl låta den vara...

/Dennis K

Johan Eriksson
2003-08-28, 19:00
JW: jag har kollat med T-H. Nyckelfrasen är "tävlingsliknande förhållanden". D v s har man någon slags tävling - kval, uppställning, starter, tidtagning så gäller INTE försäkringen. Annars räknas det som vilken körning som helst.

joek
2003-08-29, 11:58
Hej!

Jag vill egentligen bara passa på att tacka för en superb dag. Jättebra arrangerat med olika nivåer på passen. Det var första gången jag körde på bana och jag njöt verkligen.

Kul också att träffa lite andra Miataägare och se vad de har gjort med sina bilar. Jag trodde nog inte att så många skulle vara moddade. Bra att få lite tips på saker man kan hitta på.

Och egentligen spelar det ju inte så stor roll hur snabb bilen är. På min nivå kan man ju bli hur mycket bättre som helst på att köra även i en bil som är helt standard. Verkligen kul! Synd bara att jag fortfarande inte vet vad som händer om det skulle gå FÖR fort. Men jag vet inte hur jag ska ta reda på det utan att det blir dyrt :-).

Jonas (som körde runt, runt med helljus ett bra tag innan någon sa till)

Dennis Kullman
2003-08-29, 19:50
Och egentligen spelar det ju inte så stor roll hur snabb bilen är. På min nivå kan man ju bli hur mycket bättre som helst på att köra även i en bil som är helt standard.

Det fina med en otrimmad miata är att när man väl börjat få upp hastigheten, och kör snabbare än trimmade/motorstarkare bilar, så kommer folk (man kanske kört om) ibland fram och frågar:

"vad har du gjort med denna då?"

man svarar: "ingenting" - och får en tvivlande blick i retur...

Det är väl något fel på mig, men jag tycker att det är lika kul varje gång ;-)

Frågan är väl om man någonsin vågar trimma; då lär man ju istället få höra: "klart att det går fort med de prylarna" :roll: :wink:

/Dennis K

Johan Eriksson
2003-08-29, 21:13
...alternativt är risken att det visserligen går snabbare rakt fram men att tiderna blir sämre. Det har faktiskt hänt, jag har sett inlägg på US-mailinglistan om detta.

David Knezevic
2003-08-29, 22:01
Alltid fantastiskt roligt att få vara med klubben på Kinnekulle. Bra väder, trevliga människor, och så förstås mycket körning på banan. Fick till och med tjejen att köra denna gång!

Känns bra att man hänger med i en turistutrustad, ickemodifierad M2. Sorgligt nog får jag lov att erkänna att Uffe körde några tiondelar snabbare än vad jag gjorde... :oops:

Om det blir någon modifiering framöver, så är det R-däck som gäller. Det är nog den modifiering som ger bäst effekt runt banan.

bewa
2003-08-29, 22:14
Ni verkar haft :lol: , själv städade :cry: jag efter en fest :D . Men nästa år då ska jag med rejsa :twisted: , så jag också kan :lol:!!!!!!

Dennis Kullman
2003-08-29, 22:21
Om det blir någon modifiering framöver, så är det R-däck som gäller. Det är nog den modifiering som ger bäst effekt runt banan.

Utan tvekan :!: Önskar att jag hade råd :cry:

/Dennis K