handdator

Visa fullständig version : Vattentriming/kylning

josen
2004-08-05, 11:43
Nu är jag väl ute på hal is men åndå...

Lästen en artikel om att tyska Stuttgart -bombplan pumpde vatten framför förgasaren i störtdyks-loopar för att ge mer effekt till motorn.

Kör man bilen en fuktig kväll/morgon är det ju betydligt mer klipp i motorn.

Tänkte jag att man kanske kunda skapa en kylning av insugs-luften via vatten ånga och på så sätt få in mer att förbränna i motorn.

Lösningen är kanske att installera en spridar-lösning i luftburken med en liten el-motor och vattentank som kyler/fuktar inslugs-luften
Eller så får jag sitta och pumpa vattenånga framför insuget med en blomsterspruta :)

Någon som har sett lösningar för att kyla insugsluft via vattenånga för sugmotorer?

/Joachim

Niklas Falk
2004-08-05, 12:13
Det borde väl fungera på samma sätt för en sugmotor som för en överladdad. Skillnaden är väl att du får aktivera pumpen/ventilen med nåt annat än en trycksensor.
Det mest effektiva och underhållsfria är att se till att luften inte värms upp på vägen till spjället. Det som inte vämts upp behöver inte kylas ned :D.

josen
2004-08-05, 12:54
Det som inte vämts upp behöver inte kylas ned .

Helt rätt - men sen skall luften igenom rören och då är en
väl varm igen :(

Kanske skall kylningen/vattenångan ligga vid gas-spjället för att vara optimalt.

Flytande kväve kanske vore nått :)

Bizkid
2004-08-05, 13:33
Du får väll bygga om ac systemet lite så får du ju in +5 gradig luft till motorn :idea: Du har ju ett system liggande :wink:

josen
2004-08-05, 13:57
+5 gradig luft till motorn Du har ju ett system liggande

Ja visst är det dumt och plocka ur prylar innan man har tänkt färdigt...
Tänk att sitta och trimma effekt från kupén med temp-spaken ;)

Är du sugen på paketet ?
Jag har en sommar stuga i Svartedalen som kommer att vara vid inför Tjörn runt, skall jag ta med kittet ?

Bizkid
2004-08-05, 16:28
Skulle suttit fiint med en ac men jag har inte råd just nu :(
Var å införskaffade mig en ny hoj i förgår :D

Niklas Falk
2004-08-05, 16:39
Du får väll bygga om ac systemet lite så får du ju in +5 gradig luft till motorn :idea: Du har ju ett system liggande :wink:Tråkmånsen får väl ta och påpeka att effektvinsten av kallare luft lär ätas upp av effekten som går åt att driva kompressorn.

Kall luft från fronten eller under vindrutan i isolerade rör kanske vore nåt.