handdator

Visa fullständig version : Att reconda eller inte...?

davgra
2005-03-31, 18:26
Min Lilla Blå är väldigt fin. Men tittar man efter är det fullt med småskador i lacken. Smp, små prickar efter dörrar, t.ex. och väldigt små repor som kan vara polermissar.
Efter att ha läst lite här om lack och polering funderar jag på att helt enkelt lämna bilen till en recondfirma istället. Har inte lust att kämpa livet ur mig och kanske misslyckas.
Vart vänder man sig i Stockholm. Mr. Cap verkar ju vara ett vanligt alternativ, men är det värt pengarna? Finns det alternativ i Stockholm?

Eller ska man ge fan i det?

Det är en 91'a.

Röd -91
2005-04-01, 15:43
Det är värt att reconda.

Jörgen Sandell på Stockholms bilvård gjorde våren -03 en total översyn på Lack, fälgar, motorrum, klädsel, sufflett på min (då) halvtrötta -91

Trots att bilen var tolv år gammal blev det ett ruskigt bra resultat! Lacken blev flera år yngre och fick en djupglans jag aldrigt lyckats få. Hållbarheten verkar bra för bilen är fortf snygg. Ska dock lämna in på återbehandling då jag har lyckats klanta mig med en dragkedja samt att en kattj*vel med långa klor dansade runt på motorhuven.

Sök på Jörgen eller Sandell eller "Stockholms Bilvård" på bilvårdforumet på http://www.autopower.se så har du att läsa en bra stund.

Jag fick 10% rabatt som medlem i Miataklubben. Bara det betalade årets medlemsavgift.

Edit:
Valhallavägen 156
08 - 665 08 10

/Niclas

Mårthen
2005-04-01, 18:57
Jag har lackbehandlat min vardagsbil (som är 19 år gammal) hos DITEC och mycket nöjd med det. Dessvärre är det ganska dyrt, nästan som en omlackering (ovitt). Gör du det på din Miata som du kanske bara använder på sommaren så kommer det att hålla länge.

Var observant att det finns en- respektive två-komponentlackförsegling.

Anonymous
2005-05-27, 16:15
Jag har lackbehandlat min vardagsbil (som är 19 år gammal) hos DITEC och mycket nöjd med det. Dessvärre är det ganska dyrt, nästan som en omlackering (ovitt). Gör du det på din Miata som du kanske bara använder på sommaren så kommer det att hålla länge.

Var observant att det finns en- respektive två-komponentlackförsegling.

Tja mina vänner nu är vi inne på mitt område då jag har en firma som uteslutande jobbar med recond. Nu är detta ingen reklam utan bara lite info vad som finns där ute i denna djungel,, saken är den att det myglas och ljugs fruktansvärt mycket i denna bransh.

Grundläggande är att det kan aldrig bli som en bra lack men om man har kunskapen och dom rätta grejerna så går det att komma långt ändå.

Det finns några välrenomerande företag som säljer denna typ av bilvård typ Lahega-Smartab-3-m för att bara nämna några. Det som heter Ditech är lite anorlunda då detta bygger på flera lager men du blir ändå tvungen till att hela tiden hålla på att återkomma för att lägga på ett nytt lager så kontentan av det hela är att har du väl börjat så får du återkomma varje år för en ny rekond om du nu inte bara vill glänsa en sommar.

För alla er som tänker reagera nu är det väl bäst att säga att jag generaliserar lite när det gäller hållbarhet och att det alltid finns undantag.

Okay lite tipps,,,maskintvättar du så lägg inte pengar på dyra förseglingar utan köp dej då en dubbel triss maskin och åk bilen med typ Mirror eller Golden seal som båda är enkomponenter och lätta att jobba med. Det finns hur mycket som helst av dessa så kallade två i ett vax dvs som slipar lite samtidigt som en hårdvaxyta bildas och du kan efteråt ta bort överflödet med en polerduk. Va du måste tänka på är att om du har en solid lack som är oxiderad så bör du ta hjälp av en fackman men klarlackade bilar är betydligt lättare så där kan resultatet bli riktigt bra även om du gör det själv.

Men om du därimot vårdar din ögonsten och alltid använder nya svampar som du genast kastar om du tappar den i grusen(många gör sin egen våtslip genom att behålla en sån svamp och bara sjölja den i hinken) ja då vill jag rekomendera en försegling en så kallad komponent med härdare då blir hållbarheten och glansen väldigt fin och då lönar det sej mycket bättre. Tja detta va lite om rekond och har nån nån fråga så tveka inte att ställa den
over and out
Kalle