handdator

Visa fullständig version : Högtalare i nackstödet.

davgra
2005-07-10, 20:15
Köpte ett par från MX5parts. Monteringen i min NA med originalstolar tog c:a 15 minuter per stol inklusive lite karvande i skumgummit. Det lät inte så kul först, men sen insåg jag varför. Det är ju förberett för högtalare bakom plastkåpan, men kåpan i sig är en hel bit plast, och iom. att ljud är en vågrörelse i luft behöver det ju vara lufthål i densamma. En minut med en syl så var det fixat. Det syns ju inte under tygfronten.
Nu kan man äntligen höra vad som sägs när man lyssnar på "sommar" i 120 utan tak och med nervevade rutor.
Rekommenderas varmt!

Crazy Ivan
2005-07-10, 22:08
Köpte ett par från MX5parts. Monteringen i min NA med originalstolar tog c:a 15 minuter per stol inklusive lite karvande i skumgummit. Det lät inte så kul först, men sen insåg jag varför. Det är ju förberett för högtalare bakom plastkåpan, men kåpan i sig är en hel bit plast, och iom. att ljud är en vågrörelse i luft behöver det ju vara lufthål i densamma. En minut med en syl så var det fixat. Det syns ju inte under tygfronten.
Nu kan man äntligen höra vad som sägs när man lyssnar på "sommar" i 120 utan tak och med nervevade rutor.
Rekommenderas varmt!
OK - det var det jag behövde höra! Skall göra detsamma! :lol:
(Men 15 minuter inkl. kabeldragning???)

davgra
2005-07-10, 22:35
OK - det tar kanske lite längre, beror på hur man gör... ;-)
Jag drog kablarna provisorisk först eftersom min centerkonsoll är sprucken. Köpte en ny sån också, men ville göra en testkoppling först.
Det är inte svårt. Öppna dragkedjan på nackstödet och se efter. Jag skruvade inte ens fast elementen eftersom dom kläms på plats när man stänger. Glöm inte att perforera plasten i plattan bakom tyget om den inte redan har några hål.
Kabeln petade jag ner längs ryggen på stolen.
Den ska senare in under växelspakskonsollen. Den lossar man snabbt. Det "svåra" är väl inkopplingen till stereon. Min är redan kopplad med sockerbitar av den gamle ägaren, så jag fortsatte bara pch slapp tänka på multikontakten.
Tänk bara på att dom bakre högtalarutgångarna bara är två (V.H.) och du har fyra högtalare att koppla in. I det här fallet är dom på 4ohm styck, vilket kan bli till 2 ohm om du kopplar fel, och detär ingen hit om din stereo bara klarar 4 till 8 ohms last. Och så måste givetvis polariteten vara rätt. + och - alltså, annars kommer det att låta skumt.

Lycka tlll!

Nicke
2005-07-12, 09:52
Har du bilder på detta? Skulle ju vara nice att ha sådana högtalare i bilen.

davgra
2005-07-12, 10:02
Nej, men gör som jag - leta lite i "garage" på miata.net.

Peter Sandström
2005-07-12, 11:20
Har du bilder på detta? Skulle ju vara nice att ha sådana högtalare i bilen.

Här finns en del om detta! http://www.miata.net/garage/garageaudio.html