handdator

Visa fullständig version : Värdeminskning

captain
2005-08-06, 18:41
Jag skulle vilja ha lite siffror på vad man kan förvänta sig för slags värdeminskning på bilar runt 01 och uppåt (yngre).

Jag har ganska bra grafer på bilar från 2000 och neråt, men inte lycka mycket över. Det är ju alltid bra att veta vilken sorts ekonomi man har att förvänta sig.

Mina grafer ligger här: http://markus.jevring.net/car/miata.xls

Niklas Falk
2005-08-06, 20:35
En 02 Sport bytte ägare för 152 här i gbg. Gissningsvis ca 3000 mil.

Eftersom 05orna såldes för 199900 på slutet så är väl det en lämplig startpunkt för värdeminskningen (men det beror ju lite på efterfrågan också).

captain
2005-08-06, 20:38
Vad hade den köpts för, och när?

Niklas Falk
2005-08-06, 20:57
Vad hade den köpts för, och när?Ingen aning. Men priserna låg på 219 utan HT (239 med) ett par år.
Känner den som köpte, inte den som sålde.

captain
2005-08-06, 21:35
Ok.
så 219-152 över 3 år, det är en ganska saftig värdeminskning.
Iofs är det ju så att värdeminskningsgraden (acceleratione, om man så vill) minskar ju ju länge bort man kommer från inköptsåret.
Det som är intressant är ju 1-årsvärdeminskning för bilar som köpts och sålts begagnade.
Jag skulle ju vilja ha nog med pengar att inte bry mig, men så är inte fallet =(

Niklas Falk
2005-08-06, 21:36
Man kan ju också fråga sig hur mycket en bil minskar i värde på ca 10 minuter efter köpet (om man handlar ny till fullpris och har kryssat för lite options)....

captain
2005-08-06, 21:40
Nyprisminskningen är ju ifos avsevärd, fast eftersom ganska få av oss (gissar jag) köper splitter nya och sen säljer dom fort, så är det mindre intressant.
Anledningen till att jag vill veta är att jag planerar att köpa en 2001:a till våren (eller vintern, när jag nu kan få ett bra pris) och byta ut min nuvarande 90:a
Då vill jag ju beta vilken slags värdeminskning jag kan förvänta mig.

Niklas Falk
2005-08-06, 21:51
Lägg sen in aspekter som lansering av ny modell så gissar jag att april-maj 06 är rätt tid att köpa en 01+ (men höstpriserna kan vara låga de med).

Det finns inte så många bilar till salu så det är svårt att göra generella priser. Men priserna i Tyskland är enklare att hålla koll på och kan användas som en oprecis måttstock.

captain
2005-08-06, 21:54
vad gäller priserna i tyskland så kan man ju hitta väldigt billiga bilar där.
03:or där nere kan kosta mindre än 01:or här, men det är ju bara i botten av segmentet.
så fort man har blädrat bort 10-15 bilar så är man, tyvärr, uppe på samma pris som här i sverige, vilket är lite synd.
Man vill ju ner och göra ett klipp, men det är ju inte alltid helt lätt.

josen
2005-08-07, 08:37
Istället för att köpa en NB kan man tänka att lägga 30' på sin NA och få en riktigt rolig bil

Kompressor/Turbo kit och båge
Fjäder/Dämpare/bussings uppgradering
Uppgradera stereo till värsting

Lovar att bilen blir roligare än en beg standard-mässig 2001:a

/Joachim

captain
2005-08-07, 12:36
Det kan du iofs ha rätt i, MEN man får ju inte tillbaka dom 30 000 när man säljer bilen igen...
Dessutom har jag alltid velat ha en NB. NAn var ju mest billig och tillgänglig.
Men visst, 30000 kommer man en bit med, men man får ju ändå inte bottendraget, eller utseendet för den delen.
50-75 hade ju varit trevligt att kunna lägga, men då kan man ju köpa en nB och ha över till bensin hela året istället

captain
2005-08-07, 12:38
30 000 ger inte alls så mycket som man tror =(
Man får ju KNAPPT en kompressor för det, om man beställer från rätt ställe.
I sverige kostar den ju 38' lixom...

Peter Sandström
2005-08-07, 15:55
30 000 ger inte alls så mycket som man tror =(
Man får ju KNAPPT en kompressor för det, om man beställer från rätt ställe.
I sverige kostar den ju 38' lixom...

Då har du hittat det dyraste stället.... Finns betydligt billigare!

http://www.miata.se/forum/viewtopic.php?t=4188

Johan Eriksson
2005-08-07, 16:18
Jo, men den diskussionen är ju halvt hypotetisk emedan bilen med kompressor ju egentligen är olaglig och också kräver några timmars mekande inför varför besiktning. För min del så diskvalificerar detta faktum helt en kompressorkonvertering.

josen
2005-08-07, 19:40
Klart vill man ha en NB så skall man givetvis köpa det - däremot är det bara att inse att 30' förlorar du fort även på än NB. Köper du en nu så har den garanterat rasat 30' på ett par år.

Men så länge man inser att pengar har inget värde förrän de används så är det ju skit samma :)

/Joachim

captain
2005-08-07, 19:52
Att pengar inte var nått värde fören dom används är ju helt korrekt, men om man lever på CSN och bygger upp sina studielån så har dom ju ett helt annat värde...
Eller kanske snarare, så är dom redan använda. Om jag hade haft ett riktigt jobb så hade jag ju inte tvekan sen sekund att köpa en 05:a

Joakim Winkler
2005-08-07, 19:57
Sen är ju inte värdeminskningen så pass illa på Miatan som den är på många andra bilar. Jämfört med nyare standardbilar håller den ju värdet ganska bra.

josen
2005-08-07, 20:15
Om du köper kompressor kit + dämpare/fjädrar är ju dessa faktiskt demonterbara och då förlorar du inga 30' om du vill sälja :)

/Joachim

captain
2005-08-07, 20:20
Men jag kan ju inte montera på en 1.6-kompressor på en 1.8 NB...
Men visst kan man ta med sig sina prestandadelar.
Eller sälja dom, men frågan är vem som skulle köpa dom om man sålde.
Det känns som en NB ligger i min framtid. Det är bara synda tt jag inte kan (bör) köpa den nu.
Hade varit förbannat kul att köra den i 1½ månad till.
Fast inte speciellt ekonomisk...

Röd -91
2005-08-08, 08:07
Men jag kan ju inte montera på en 1.6-kompressor på en 1.8 NB...
Men visst kan man ta med sig sina prestandadelar.
Eller sälja dom, men frågan är vem som skulle köpa dom om man sålde
Begagnade trimprylar är nog inte svårt att sälja. De som sålt här på forumet verkar ha blivit av med sina saker snabbt.

Det känns som en NB ligger i min framtid. Det är bara synda tt jag inte kan (bör) köpa den nu.
Hade varit förbannat kul att köra den i 1½ månad till.
Fast inte speciellt ekonomisk...

Jfr med stor plattTV eller en bra dator eller whatever.
Det kommer alltid ett bättre alternativ till ett lägre pris. Om en månad eller om ett halvår...
Men då har du den inte nu. Sälj din nu och pruta hårt på en NB.

Att jag inte skulle ersätta en NA med en NB är en annan sak.

/Niclas

captain
2005-08-08, 10:16
Kanske hade varit annorlunda om min NA hade haft lite mer motorpotential.
Det är det enda jag är missnöjd med hos min NA är klöset på låga varv.
Annars hade jag gärna set tmig som den sista ägaren till den, eftersom den i övrigt är i helt PERFEKT skick...

Mmm, jag har ju en hel vinter på mig att grubbla, eftersom det känns lite dumt att byta nu när sommaren håller på att ta slut.

josen
2005-08-08, 10:28
Det är det enda jag är missnöjd med hos min NA är klöset på låga varv.

Om det är det ända du är missnöjd med kan jag inte förstå varför du skall byta till en NB. Finns många sätt att fixa det på ju genom olika motortrim.

Har NB mycket bättre bottendrag ?

Det enklaste sättet annars är att ju att köra bilen som en miata skall köras - dvs piska den på höga varv :twisted: Det tål den.

/Joachim

captain
2005-08-08, 13:58
Jag tror att NBn erbjuder bättre bottendrag, ja.
Vad gäller att piska den på höga varv (vilket jag ju gör), så måste man ju komma upp till dom höga varven först...
Och för det krävs bottendrag.
Dessutom gilalr jag NBns front =)