handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig köpa billig MX-5 utomlands

Henrik norrthon
2005-09-02, 12:13
Jag letar efter en MX-5 runt 1990 års modell utomlands där det är billigt eftersom min ekonomi inte klarar av ett allt för dyrt inköp. Är det någon som känner till ett billigt ställe, som kanske i Tyskland? Vad ska man tänka på när man impoterar bilar till Sverige?
Tacksam för svar!

Ha det bra!
Henrik

bewa
2005-09-02, 13:16
Skriv "import" i sökfunktionen så får du läsning som räcker den här helgen.

Eller också läs på forumet nedan " Import av Miata"

Johan Eriksson
2005-09-02, 13:45
Jag letar efter en MX-5 runt 1990 års modell utomlands där det är billigt eftersom min ekonomi inte klarar av ett allt för dyrt inköp. Är det någon som känner till ett billigt ställe, som kanske i Tyskland? Vad ska man tänka på när man impoterar bilar till Sverige?
Tacksam för svar!

Ha det bra!
Henrik

Tänk också på att inte köpa FÖR billigt. Det mesta är visserligen skottsäkert på en MX-5 men vissa saker är rätt dyra. Om suffletten är dålig och behöver bytas så är det en affär på 5-10.000. Om oljebytena inte är skötta så att en eller flera ventillyftare beckat igen så är det en kostnad på 2000:- _per lyftare_ (det finns som du vet 16 stycken i motorn). Sidolisterna (de som sitter på cabben och tätar mot sidorutan) är special för MX-5:an och kostar totalt 2000:- per sida. Om kamremmen inte är bytt utan ger upp är det ett jobb som kostar 2500-3500:- osv.

Detta är alltså inte detsamma som att MX-5:an är någon skräpbil, tvärtom. Men allt detta är saker som KAN uppstå på en misskött bil och det bör man veta. Det är _alltid_ billigare totalt sett att köpa en välskött bil med ett något högre inköpspris än att till varje pris skaffa ett billigare vrak som man sedan ska fixa till.

För att veta vad du ska kolla på på din tilltänkta nya bästis så ta och läs vår FAQ (länkad från förstasidan).

Och när du köpt dig en MX-5 så slår du med fördel till på ett medlemsskap i Miataklubben - det bästa tillbehör du kan skaffa dig till din nya älskling!

Niklas Falk
2005-09-02, 14:28
Johan har helt rätt.

En NA kan skilja mycket i skick och alla detaljer kostar flis (otrevligt mycket egenterligen). Beroende på hur du vill ha den när du använder den på ditt sätt så kostar det olika mycket att fixa till ett €3000 objekt. Men allt behöver ju inte fixas med en gång.
Det går ibland att byta detaljer till mindre slitna begagnade men ofta är det nära omöjligt att flytta på gammalt gummi och gammal plast (med bibehållet skick).