Visa fullständig version : Kronobergsturen 11 aug!
Peter Sandström
2007-03-10, 18:48
Lördagen den 11 Augusti åker vi en heldagstur i det Småländska landskapet norr om Växjö på fantastiska vägar i naturskön miljö. Här finns allt vad Småland kan erbjuda från ren landsbygd, början på höglandet, gammal brukskultur och sist men inte minst en variation på (nylagda) vägar som vi tror passar oss alla! (Har åkt dom idag och det finns en hel del spår av stormen Per kvar...)
Vi tänker avsluta dagen i Rydaholm hos Magnus Ahlqvist med ett besök i hans verkstad! -Se mer på: www.motorima.com , samt även samtidigt besöka Ingemar Ahlqvists: Smålands Bil-Musik & Leksaksmuseum som ligger mittemot.
Vi får hoppas att Magnus har några spännande bygge på gång! Denna magiker med träklubba och aluminiumplåt.
Det kommer att finnas möjlighet till förtäring på Rydaholms Värdshus innan vi besöker familjen Ahlqvist, och för dom som vill går det givetvis bra att medtaga kaffekorg då vi även stannar på vägen!
Vi kommer att göra ett stopp för kaffe på förmiddagen! Detta kostar 40 kr/pers och inkluderar kaffe och 2 frallhalvor!
Det serveras en helgmeny på Värdhuset bestående av bla Rydaholms-schnitzel inkl dryck o kaffe! Detta kostar 129 kr/person.
Vi måste ha in anmälan om fika och mat senast den 4:e Augusti!
Vi kommer att utgå från den sk Norremarksrondellen som ligger norr om Växjö och förgrenar sej till Oskarshamn. Vi träffas bakom McDonalds på Däckproffsens parkering! Se Karta (http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=yp&advert_code=61668261&nimbus_id=846395&hits_on_map=1&geo_area=v%E4xj%F6&search_word=D%E4ckproffsen%20AB&lang=)
Vi träffas där kl runt kl 9.00 och försöker komma iväg kl 9.30. Vi räknar med att bryta upp i Rydaholm runt 16-snåret eller senare för dom som vill sparka däck och öppna huvar...
Föranmälan krävs senast 4:e Augusti! Mejla/PM:a till mej eller Rolf Åhsberg så snart ni vet!
peter.sandstrom@trekomp.se eller roffes7@hotmail.com
(Då det är ganska lång tid framåt, så kan vissa hålltider mm komma att justeras då schemat är lite preliminärt. Håll koll i tråden efter ev ändringar. Datumet är dock spikat.)
Tillägg!
2007-03-16
Magnus Ahlqvist trodde det skull gå bra! Som det ser ut nu så krockar det inte med några tävlingar för hans del, men han ville ändå reservera sej för detta!
2007-05-04
Är nu klart med Motorima!
2007-06-16
Är även klart med museet!
2007-07-09
Pga utrymmesskäl hos bla Motorima kommer vi att begränsa antalet till 40 personer eller ca 25 bilar, så nu blir det först till kvarn som gäller... ;)
Vi har anmält oss!
Peter Sandström
Rolf o Yvonne Åhsberg
Anders o Anette Manley
Peter Järnström
Hans o Carina Erlandsson
Seth o Eva
Ola Johansson
Robert Bjärvall
Torgny Persson & Kerstin Bergstrand
Bertil Andersson + ev 1
Pelle Blå + 1
Pelle Röd + 1
Bo o Ingrid Ingemarsson
Örjan o Elsie Fellert
Jan o Kerstin Kristensson
Jocke Winkler + 1
Jonny Källbom & Helena
Rolf Keblanz
Guje & Conny Larson
Tommy o Linda
Följande har preliminärbokat, vänligen bekräfta närmare ifall ni kommer!
Anders Bohman mfl
Ib Gyllinger
Eileen Berntsson
Anders Bohman
2007-03-10, 19:21
Trevligt! Lite lagom avstånd från vårat mittfält! ca två timmar söderut på 32an . Ligger bra till mellan våra träffar Kanaldagarna och Björkforsturen. Hoppas att vi kan komma med ett gäng !
Anders som tog premiären idag och testade sin omportade topp!
Det här var intressant, det ska jag anteckna i min kalender, kommer om det inte finns något annat måste!!!!!!!!
LELLE
Låter trevligt! Räkna med mig och min bil.
Peter i Borås
Anders Manley 04030
2007-03-27, 22:39
Det Låter intressant att få glida lite på Smålänska vägar, några veckor före de Italienska Alperna.
Ska försöka få med mej hon där hemma oxå !
Rolf Åhsberg
2007-03-28, 08:54
Det Låter intressant att få glida lite på Smålänska vägar, några veckor före de Italienska Alperna.
Ska försöka få med mej hon där hemma oxå !
Trevligt trevligt, ni är alla så välkomna så, det kan vara bra att öva lite på kanten till småländska höglandet och uppleva lite höglandssjöar och annat vackert i smålandsnaturen.
/Roffe
Peter Sandström
2007-05-04, 06:46
Fick klartecken från Motorima idag :)...
Anders Manley 04030
2007-05-04, 07:16
Vi Kommer .................
Ha en bra helg // ScottAnders
Anders Bohman
2007-05-04, 08:13
Förmodligen ett gäng Östgötar också..........Startpunkten måste väl vara vid Rygginstitutet, eller har jag helfel? Jag var där i 4 veckor fast knappt utanför sängen :\'(
A.Bohman
Peter Sandström
2007-05-04, 13:27
Förmodligen ett gäng Östgötar också..........Startpunkten måste väl vara vid Rygginstitutet, eller har jag helfel? Jag var där i 4 veckor fast knappt utanför sängen :\\\'(
A.Bohman
Stämmer bra det. Då kanske du var i kontakt med min syster med samma efternamn som jag ;)...
Anders Bohman
2007-05-04, 16:00
Jag var inte så rörlig att jag kunde jaga syrror då. Annars vet man ju aldrig......... ;)
Näää, skärpning nu så att vi inte sabbar denna trevliga tråd. Vi har som sagt pratat om att försöka åka ner och gästa er den 11/8. Kalendern i år är verkligen späckad för de åksugna, då menar jag både äggmackefolket och gummisuddarna. Sedan har jag ju även den Gröne att tänka på ;D Många äventyr där också även om det inte blir så långväga av vissa orsaker.
Anders som gillar småbilar
Peter Sandström
2007-06-15, 14:36
Ändring ang anmälan!
Då det verkar som att vi kommer att bli många bilar, vill vi ha en föranmälan hur många som kommer! Detta för att vi ska kunna boka plats för fika och ev även dela upp oss i 2 grupper hos både Motorima och Motormuseet! Vi håller även på att förhandla entrépris med museet då det varierar beroende på antalet besökare!
-Så vänta nu inte med att anmäla er! ;) ;D
Peter Sandström
2007-07-04, 10:53
Dags att uppdatera tråden då det börjar närma sej!
Det finns möjlighet att förboka fika och mat också! Fikat på förmiddagen kostar 40 kr och består av kaffe och 2 frallhalvor. Middagen består av Snitzel, dryck o kaffe för 129 kr! Det finns troligtvis annat att tillgå för samma pris då detta är en rätti deras helgmeny! Vänligen ange om speciell mat önskas! ex Glutenfritt, vegetariskt
Vänligen återkom med antal senast den 4 Augusti så vi kan beställa detta i tid!
Ni som har gjort intresseanmälan bör bekräfta denna också....
08-Kjelle
2007-07-04, 13:51
En Falkenbergare som inte kan komma , har blivit skådis på gamla dar som bröllopsgäst vecka 31-32 är jag med, vi har näst sista föreställningen av Hemsöborna på vår national arena Vallarna alldeles vid Ätran den 11 augusti.
En klart sevärd teaterpjäs premiären var i söndags så ni har gott om tid.
08-Kjelle
Anders Manley 04030
2007-07-04, 14:45
Ja den fick ju fin, Fina ressencenser av nöjeskritikerna ..............
Får väl försöka att få tag i biletter och se denna.
Peter Sandström
2007-07-08, 19:47
Det är nu 12 bilar anmälda, och pga utrymmesskäl hos bla Motorima kommer vi att begränsa antalet till 40 personer eller ca 25 bilar. Så nu blir det först till kvarn som gäller... ;)
Kronoberg och österlen är såååååå finnnnnn! Jag önskar jag kunde vara med.
Har det så trevligt!
Peter Sandström
2007-07-18, 18:53
17 bilar anmälda, så ännu finns det plats kvar! :)
Vi hade tänke att åka ner till Karlskrona, finns en chans - men inte med MX-5 isåfall. Det blir en svart BMW råtta. Jag hör av mig om det blir aktuallt.
Peter Sandström
2007-07-18, 20:41
Vi hade tänke att åka ner till Karlskrona, finns en chans - men inte med MX-5 isåfall. Det blir en svart BMW råtta. Jag hör av mig om det blir aktuallt.
Ha, då får ni allt ligga en bit bakom och skämmas! ;D.. Skämtar bara, givetvis går det bra med Beemern också! (Bara ni ligger sist som sagt... ::))
Hihihi, då skall jag flåsa i nacken på er! ;D
Peter Sandström
2007-07-19, 21:15
Min mejl strular så det går inte att använda min Home-adress. Vänligen använd peter.sandstrom@trekomp.se istället då Spray/Home inte har koll på läget just nu. :(..
Crazy Ivan
2007-07-20, 21:26
Med lite tur kan jag kanske komma...... ;) To be continued......
Rolf Åhsberg
2007-07-20, 22:44
Med lite tur kan jag kanske komma...... ;) To be continued......
Du är hjärtligt välkommen till dom småländska skogarna Ivan , bara hör av dig till Peter eller mig så ordnar vi det..
/Roffe
Peter Sandström
2007-07-29, 18:57
Dags att dra igång tråden igen och fylla upp dom sista platserna... :)
Anders Manley 04030
2007-07-30, 10:57
Hej Peter,
HyssnaTeamet kommer med 2 st \"bara solen skiner\", Anettes ord.
Vi ser fram emot av få komma till Smålands djupa skogar.
( jag var i Småland-Gnosjö/Anderstorp i helgen oxå på bla WTCC i regnet ! )
Pär Sundqvist
2007-07-30, 12:28
Hej där.
Vet inte om man har fått vattenskador i knoppen eller, men vi måste tyvärr avstå årets händelse!! i Kronoberg. Vi försvinner söderut, dessvärre utan miatan.
Hoppas ni får en kanon tur!
Peter Sandström
2007-08-02, 21:23
Det finns fortfarande plats för några till! Ska ni med så vänta inte att anmäla er, för på Söndag kväll måste vi räkna ihop skocken och beställa mat mm.... :) ;)
Peter Sandström
2007-08-05, 12:49
Hej
Vi tänkte hänga med på er tur.
Tommy o Linda
Medl. 05181
SYX 109
Ni har mejl....
Peter Sandström
2007-08-05, 15:00
Hoppsan
Jag så att det var anmälan för maten hoppas det går att ordna fast jag var en dag sen.
MVH Tommy Wihlborg
Fixar vi, inga problem... :)
Robert Bjärvall
2007-08-05, 16:11
Ooooops
Glömde nästan bort att jag också vill äta.
Måste bero på det fina vädret vi äntligen fått (finns inte tid till att sitta still).
Måste ut igen och ta en sväng
Robert
Peter Sandström
2007-08-05, 16:24
Ooooops
Glömde nästan bort att jag också vill äta.
Måste bero på det fina vädret vi äntligen fått (finns inte tid till att sitta still).
Måste ut igen och ta en sväng
Robert
Ha, jag trodde nästan det, så jag har räknat med dej på matlistan... :)
Peter Sandström
2007-08-05, 16:29
Sådärja! 20 bilar / 35 personer på Lördag.. Får bara hoppas att vädrets makter är med oss... Följ prognosen HÄR (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35312&a=380862&buttonId=&forcastType=0&selectedId=10010107080&searchText=v%E4xj%F6&continentId=10&countryId=1001&locationId=10010107063&x=11&y=4)..
Väl mött på Lördag!
Peter o Rolf
Peter Sandström
2007-08-10, 15:13
Vi finns på telefon 070-3318626/ Peter eller 070-5388525/Rolf om ni skulle behöva nå oss i morgon.... ;)
Ta gärna med medlemskorten, hållare har vi, det är alltid trevligt att se vem man pratar med ;)
Peter Sandström
2007-08-11, 18:02
En sån här dag med dystra väderprognoser får man nog tacka högre makter för vädret vi fick :)... Var nämligen strålande solsken större delen av turen vilket förhöjde vägarna betydligt. Kom dock en rejäl åskskur när vi var inomhus! Sen blir det inte sämre av att det dyker upp 20 Miator med glada medlemmar som hjälper till att göra turen ännu trevligare! ;)
Vi hoppas att vägar och övrigt arrangemang var till belåtenhet och att vi även kan hitta på nån liknande tur till nästa sommar! ;D
Tack för att ni kom! / Peter o Rolf
PS: Lägg gärna upp lite bilder från turen!
Peter Sandström
2007-08-11, 18:07
Man kan inte annat än imponeras av Magnus på Motorima för den kunskap han har vad det gäller att knacka plåt....
Några bilder på hans byggen o renoveringar. :o..
Stort TACK Rolf och Peter! Jättefina vägar och upplägg samt intressant besök, jag kommer gärna åter. Som sagt, Magnus kunskap och förmåga är mycket imponerande!
Peter i Borås
Några bilder till på ex. Ronnie P. March F1 1972.
Peter i Borås
Rolf Åhsberg
2007-08-12, 10:35
Efter heldag med Miatavänner och helkväll på stan (Karl Oskardagarna) och avslutning med Rydell och Quick på scenen så är man lite seg i dag ;D Här är ytterligare ett par bilder från Kronobersturen.
Med facit i hand så skulle vi haft lite längre tid på oss både i Klavreström och Åby sluss där det blev slussning, men tiderna var snäva till påföljande aktiviteter så lite småstressat blev det kanske för en del av er. Vi får ta det som en lärdom till nästa gång.
Hoppas ni fick ut en hel del av dagen ändå, det kändes så i alla fall. Tack för att så många kom och visade intresse för vad som döljer sig i dom Kronobergska skogarna
/Roffe och Peter
Jan Kristensson
2007-08-12, 12:10
Hej Peter och Rolf,
samt alla övriga som förgyllde dagen igår!
Ett kanonarrangemang som vi vill se mer utav i framtiden!
Trevlig natur, bra mat och mycket bra studiebesök hos Motorima.
Bil, leksaks och musik museet var inte fel det heller.
Örjan o Elsie och vi fick även en kanontur tillbaka, genom att välja små sanslöst fina vägar.
mvh kerstin o jan ifrån Syd
Anders Manley 04030
2007-08-12, 13:22
Ja, Vi från Hyssna vill oxå framföra ett stort tack för en mycket givande dag runt Växjös norra nejder,
med en fantatiskt bra avslutning i Rydaholm.
Vi landade inte hemma förän vid 23-tiden då vi passade på att besöka Smålands mest \"kreativa\" samhälle
Gnosjö, där vi var inbjudna till gårdfest med 60-tal gäster till ett par bekanta genom våra kompisar.
Så det blev en lyckad heldag i Småland, och nu vi ser ser fram emot nästa !
Varma Miathäslningar Anders & Anette.
Anders Manley 04030
2007-08-12, 14:10
Fler bilder // Anders
Anders Manley 04030
2007-08-12, 14:19
Mera bilder.........
Anders Manley 04030
2007-08-12, 14:45
Bilder...
Anders Manley 04030
2007-08-12, 14:52
Biler...
Anders Manley 04030
2007-08-12, 14:58
Sista bilderna ....... För den här Lyckade Turen.....
// Anders
Rolf Keblanz
2007-08-12, 17:00
Ja, vad skall man säga? Det blir svårt att överträffa det här arrangemanget nästa år (även om jag vet att Roffe och Peter har den ambitionen ;)). Jag tycker alla delar hamnar på skalan bra-fantastiskt. Med besöket på Motorima som grädden på moset. Och sen älskar jag roadbook-upplägget med bilder på skyltar och en karta som man kan följa med på och hitta tillbaka om man hamnar fel. (nu var det ju ingen risk för mig, då jag hade \"bästa tänkbara rygg\". Låg i hasorna på Roffe och hade väl bara svårt att välja växel ibland ???. Där slits det inte bromsbelägg i onödan ;))
Tack, Roffe och Peter för en super-dag.
Jag fattar fortfarande inte hur ni fixade vädret. Det regnade när jag körde ner på morgonen och åskade, blixtrade och ösregnade på hemvägen, men hela turen gick i solsken :D :D.
/Rolf
Anette Manley 07086
2007-08-13, 12:33
Och jag fick en enda bild - man kan kalla det dålig tajming för batteriet i
kameran tog slut ::)
Men det var en riktigt trevlig tur och jag uppskattade Motorima mer än museét ;D :o
/Anette
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.